Jelenlegi hely

Közös gondolkodás a gyerekek biztonságáért – Erről szólt a XV. Média- és internetkonferencia

A Nemzetközi Gyermekmentő Szolgálat kétnapos Média- és internetkonferenciát tartott, melynek középpontjában a gyerekek és a digitális világ kapcsolata, az online gyermekvédelem, a mesterséges intelligencia társadalmi hatásai, valamint a közösségi média jövője állt.

A kétnapos eseményen pszichológusok, kiberbiztonsági szakértők, hackerek, médiaszakemberek, nyelvészek és influenszerek osztották meg tapasztalataikat és tudásukat a Magyar Telekom Székházban. 

A konferenciát Edvi Péter, a Nemzetközi Gyermekmentő Szolgálat alapító elnöke nyitotta meg. Beszédében kiemelte: a szervezet immár 1997 óta vizsgálja a gyermekek és családok médiahasználati szokásait; az internet térhódítása új dimenziókat nyitott meg ebben, ezért 2011 óta a világháló témája is bekerült a konferenciák fókuszába.

Mesterséges intelligencia – eszköz vagy társ?

A mesterséges intelligencia szerepét és társadalmi hatásait többen is elemezték az előadások során. Dr. Aczél Petra nyelvész, kommunikáció- és médiakutató, retorikus, 12 pontban fogalmazta meg, hogyan lehet a gyerekeket és családokat a tudatos AI-használatra felkészíteni – hangsúlyozva, hogy

az AI nem családtag, nem ajándék, hanem egy üzleti termék, amely ugyan hasznos lehet, de csak akkor, ha felelősen használjuk. Ezért ne bízzunk rá morális döntéseket, és mindig ellenőrizzük a válaszokat.

Guld Ádám egyetemi docens (PTE) a mesterséges intimitás és a paraszociális kapcsolatok új formáiról beszélt – arról, hogyan alakítják át az AI-alapú megoldások az emberi kapcsolódásról alkotott képünket, és mi ennek a veszélye különösen a fiatal felhasználók esetében.

Turányi Tatjána kiberpszichológiai tanácsadó és Sipka Bence pszichológus, ember-technológia tranzakció szakértő az MI-vel való „társalgás” pszichés és társas következményeit vizsgálták. Fő kérdésük: mivel pótolják a fiatalok az offline közelséget – és milyen következményekkel jár az, ha a válaszuk az MI?

Makay József kiberbiztonsági szakértő és Szertics Gergely MI-szakértő az oktatásban megjelenő MI lehetőségeit és kihívásait mutatták be: míg az eszköz gyors és hatékony, fontos, hogy a tanulás ne váljon pusztán „outputként” előállított tartalommá.

Digitális gyermekvédelem – új kihívások, új válaszok

Dr. Hegedűs Judit habilitált egyetemi docens, tanszékvezető (NKE Rendészettudományi Kar Rendészeti Magatartástudományi és Kriminálpszichológia Tanszék) a kriminálpedagógia és a digitális gyermekvédelem metszéspontjaira hívta fel a figyelmet, kiemelve azokat az intézkedéseket, amelyek segíthetik a veszélyeztetett gyerekeket az online térben. Példaként említette a Váltó-sáv Alapítvány börtönprogramjait, valamint az OGYSZ-ORFK-NKE RTK által indított forenzikus gyermekvédelmi képzést, mely kifejezetten a bántalmazott gyermekek ki- és meghallgatásának speciális módszerére készít fel.

Kissné Zsámboki Réka egyetemi docens, tudományos és külügyi dékánhelyettes (SOE Benedek Elek Pedagógiai Kar) előadásában a „digitális szülőség” kihívásairól szólt – és feltette a kérdést: hogyan lehetünk „elég jó szülők” egy digitálisan túltelített világban?

Dr. Veszelszki Ágnes nyelvész, kommunikációkutató, dékán (NKE Nemeskürty István Tanárképző Kar) a kidfluenszerek jelenségét vizsgálta. Előadásában hangsúlyozta: a tartalomgyártás munka, a gyerekek védelme viszont hiányos – miközben az AI már az emojik mögé is „belát”.

Mentális egészség, digitális túlterhelés

Tari Annamária pszichoanalitikus, pszichoterapeuta arra figyelmeztetett: a kamaszokat érő vizuális és nyelvi ingerek mennyisége és sebessége túlterheli a személyiségfejlődés természetes ütemét. A közösségi média és az AI egyszerre teszi gyorssá és felszínessé a fiatalok érzelmi életét, és szoktatja le őket az erőfeszítések értékeléséről.

Közös gondolkodás a gyerekek biztonságáért

A konferencián kiemelt figyelmet kaptak a legsúlyosabb online kockázatok is. Szó esett a cyberbullying és a szexting jelenségéről, ezek feldolgozási lehetőségeiről, valamint arról, hogy milyen kihívásokat jelent a gyermekpornográfia jelenléte az online térben.

Hangsúlyt kapott még a gaming: a videojátékok világához érdemes árnyaltan és edukatívan közelíteni, nem pusztán tiltással kezelni. Az előadások között külön blokk foglalkozott azzal, hogyan jelenjen meg az online gyermekvédelem a közszolgálati oktatásban, és milyen képzésekre lenne szükség a terület szakemberei számára.

A konferencia programját kerekasztal-beszélgetések is színesítették, többek között a fiatalokat érintő kiberbűnözésről, valamint az előttük álló mentális kihívásokról a közösségi médiában. Idén is volt „Gyerekasztal“, kizárólag gyerek résztvevőkkel, akik elmesélték, milyen aktuális újdonságok veszik körül őket a digitális térben – első kézből mutatva meg, hogyan látják ők ezt a folyamatosan változó közeget.

A zárszóban Edvi Péter kihangsúlyozta, a konferencia legerősebb tanulsága, hogy a digitális világ nem kiváltható, de tudatosabbá, biztonságosabbá és emberközpontúbbá tehető. Ehhez azonban szükség van az oktatásra, párbeszédre, szabályozásra – és mindenekelőtt közös felelősségvállalásra.

A konferencia előadásai elérhetőek a Nemzetközi Gyermekmentő Szolgálat YouTube-csatornáján.

Forrás

- Budapestimami -

Imami: minden egy helyen, amire egy szülőnek szüksége lehet!

Ne maradj le a helyi családi programokról, hírekről, információkról!
Iratkozz fel hírlevelünkre!

Neked ajánljuk!

Ne felejtkezzünk el cserepes növényeink téliesítéséről sem!

Ne felejtkezzünk el cserepes növényeink téliesítéséről sem!

Olcsó tippek és fortélyok az egészséges növényekért és a cserepes növények fagymentes átteleltetésért.
Ezt árulják el rólunk a takarítási szokásaink a pszichológus szerint

Ezt árulják el rólunk a takarítási szokásaink a pszichológus szerint

Sokan tapasztalhatjuk, hogy a takarítás nem pusztán házimunka, hanem lelki, pszichés folyamat is: nemcsak a lakóterünket tisztítjuk meg és rendezzük el, hanem vele a gondolatainkat, a lelkünket is. Ez pedig nem véletlen: a lakásunkhoz, a rendhez vagy éppen a rendezetlenséghez való viszonyunk ugyanis jóval többet mond el rólunk, mint gondolnánk. Az LG Fuller Bianka pszichológussal járta körül, miről árulkodnak a szokásaink.
Az ADHD-s gyerek agya másként reagál jutalomra, büntetésre

Az ADHD-s gyerek agya másként reagál jutalomra, büntetésre

Miért vallanak kudarcot a hagyományos nevelési módszerek az ADHD-s gyerekeknél? Az október a figyelemhiányos hiperaktivitás-zavar (ADHD) és a diszlexia tudatosításának hónapja. A viselkedési tünetek mögött gyakran specifikus kognitív gyengeségek állnak. Szerencsére ma már egyre kevésbé azonosítjuk az ADHD-t a „rosszasággal”, azonban sok szülő és pedagógus szembesül azzal a kihívással, hogy a hagyományos nevelési eszközök nem működnek. De a szakértő szerint az ADHD-val élő gyermekek motiválására is megtalálhatjuk a hatékony. stratégiát.
Kézjel és koktél - segélykérés bántalmazás esetén

Kézjel és koktél - segélykérés bántalmazás esetén

A legutóbb történt, kiskorút ért bántalmazás esete mellett szülőként sem mehetünk el szó nélkül, fel kell vennünk a kesztyűt és felkészítenünk gyermekeinket az ilyen helyzetekre is.
Ugrás az oldal tetejére