Jelenlegi hely

Az iskolai erőszak arányai nem, de formái változtak

Az oktatási jogok biztosa szerint az iskolai erőszak arányai nem, de formái változtak az utóbbi időszakban.

Aáry-Tamás Lajos kedden az Országgyűlés kulturális bizottsága előtti meghallgatásán kifejtette: évente 1500-1600 panasz érkezik hivatalához, a nagyságrendben tavaly sem volt változás.

Ismertette: 522 panasz érkezett szülőktől, 705 tanulóktól, 162 pedagógusoktól, intézményvezetőktől, oktatóktól. További 92 jelzést kaptak diák-, hallgatói, illetve kisebbségi önkormányzatoktól, 8-at fenntartóktól. Levél helyett egyre többen küldik panaszukat elektronikus úton, és gyakran személyes panasztételre is lehetőséget biztosítanak. Állásfoglalást 806 esetben fogalmazott meg, hatáskör hiányában 411 ügyet utasított el - közölte.

A biztos elmondta, az iskolai erőszak arányai alapvetően nem nőttek, de a keretei megváltoztak. Új jelenségként megjelent az óvodai erőszak, a panaszok száma is nőtt. Egy friss esetet hozott fel, amikor egy gyerek kezét kötéllel kötözték meg. Az óvodavezető elismerte a tettét, arra hivatkozott, hogy nem volt más eszköze.

Aáry-Tamás Lajos szerint a kötelező óvodáztatás a jelenséget tovább erősítheti, olyan gyerekek is bekerülnek a rendszerbe, akiknek a szülei ezt nem biztos, hogy akarják. Ezzel a területtel mindenképpen foglalkozni kell majd - mutatott rá.

Kitért arra, a hatodik-hetedik osztályosokat érintő kutatásokat is indítottak, és az derült ki: a diákok legnagyobb félelme, hogy az internetes térben kiközösítik őket.

A köznevelésben az értékeléssel, öltözködéssel, tárgyak bevitelével összefüggésben érkeznek jelzések, több panasz volt kollégiumi ügyekben is. Az oktatási jogok biztosa szerint a kollégiumok kicsit mostoha gyermekei az oktatásnak.

Fiúk verekednek

A felsőoktatás területén az érettségit, a felvételit érintő ügyekkel folyamatosan foglalkoznak. Folyamatosan terítékre kerülnek határon túli hallgatókat érintő felvételi ügyek, példaként említette, hogy Romániában az okleveleket később adják ki, mint ahogy nálunk lejár a felvételi határidő.

Közölte: a gólyatáborokban történtek megmutatták, hogy az agresszió az egyetemek világát is érintik. Jelezte, jogalkotási javaslataikat az Emberi Erőforrások Minisztériuma (Emmi) elfogadta, ahogy az egyetemi és hallgatói vezetők is.

Összegzése szerint 2014-2015-ben a korábbi változtatások finomhangolása zajlik, az idei év módosulása, hogy a szakképzés elkerült az Emmitől, a következményeket a következő évek mutatják majd. Megjegyezte: az oktatást irányító tárcánál 150 éves tapasztalat gyűlt össze, érdemes lenne az együttműködést még szorosabbá tenni. Példaként a fogyatékossággal élőket hozta fel, akik alól "kiszerveződnek" képzések.

Ikotity István (LMP), a bizottság alelnöke a pedagógusok munkaterheléséről, a tankönyvellátásról és a szeptemberben életbe lépett menzarendeletről kérdezett.

Kunhalmi Ágnes (MSZP), a testület másik alelnöke szerint általános jelenség a magyar társadalomban az agresszió. A gyerekek saját személyiségükön keresztül beviszik az osztályterembe mindazt, ami otthon éri őket - mutatott rá, hozzátéve: ezt a kötelező óvodáztatás valóban felerősítheti. Mennyiben múlik ez a jó gyakorlatok hiányán, illetve mennyire rendszerszintű problémáról van szó? - kérdezte. Érdekelte a biztos véleménye a pedagógusok önértékeléséről is, illetve arról, hogy több hetet csúszott a tanárok fizetése.

Hiller István (MSZP) szerint a biztosi hivatalnak tekintélye van, amit csinálnak, az rendben van, és sok sikert, jó idegrendszert kívánt a további munkához.

Hoffmann Rózsa (KDNP) kiemelte: a biztoshoz érkezett panaszok száma 1500-1600, ez nem változott, és ez az oktatásban részt vevők számának egy ezrelékét sem éri el. Szerinte a helyzet nem elkeserítő, az emberi természetből fakadóan bizonyos mértékű agresszió mindig jelen lesz. Arra volt, kíváncsi, tízéves perspektívában milyenek az adatok. Megjegyezte: az alapbér fizetése nem maradt el, a túlóra-elszámolások vannak csúszásban.

Dúró Dóra (Jobbik) szerint rendkívül alapos és informatív volt a beszámoló. A bizottsági elnök arra volt kíváncsi, milyen eszközökkel csökkenthető az iskolai erőszak.

Aáry-Tamás Lajos válaszában a tanárok terheléséről szólva kiemelte: ő alapvetően az oktatási jogok védelmét látja el, a munkajog védelmét nem tudja képviselni. A menzarendszerről kapnak jelzéseket, de nagyon nehéz megtalálni, hogy mindenki ízlésének meg lehessen felelni. A vita most nem jogi mederben folyik - jegyezte meg.

Kitért arra, a tankönyvek ügyében nincs túl sok panasz, idén megérkeztek a kiadványok a gyerekekhez. Megjegyezte, örülne, ha gyerekeket meg lehetne kérdezni a témában, véleményezhetnék ők is a könyveket, hiszen nem feltétlenül felnőttellenesek.

Szerinte amikor az iskolai erőszak jelenségénél a tanárok tehetetlennek érzik magukat, akkor igazat kell nekik adni, és meg kell érteni ezt az érzést. Ezt csak pedagógiai eszközökkel nem lehet megoldani, és a jó gyakorlatok száma kevés. Ha csak a tanárokra "lőcsölik" ezt a kérdést, akkor kudarcot fognak vallani - mondta. A pedagógusok önértékelését szintén munkajogi kérdésnek nevezte, de érdemesnek tartaná megszólítani őket abban a kérdésben, hogy mi a cél, mit várnak el tőlük.

Aáry-Tamás Lajos az egy ezreléket hamisnak nevezte, és jelezte: 20 ezer panaszt kezelt eddig. Ugyanakkor a hivatala hungarikum, és sokan keresik is az együttműködést. A nem kötelező érvényű ajánlásaik 98 százalékát az érintettek elfogadják - mondta az oktatási jogok biztosa.

 

Forrás: MTI

Imami: minden egy helyen, amire egy szülőnek szüksége lehet!

Ne maradj le a helyi családi programokról, hírekről, információkról!
Iratkozz fel hírlevelünkre!

Neked ajánljuk!

Reggeli őrület és egy kis segítség, hogy mindenki számára élhető legyen

Reggeli őrület és egy kis segítség, hogy mindenki számára élhető legyen

Igyekezz már, hol a cipőd, el fogunk késni, miért most jut eszedbe, hogy pisilni kell, jajj kell az úszás cucc, megőőőőrülöööök hogy minden reggel ez megy! Na tegye a szívére a kezét, akinél még nem hangzottak el ezek vagy ennél változatosabb, neaggyisten cifrább napindító mondatok. Ugyhogy ugye? Szerintem bátran és általánosan kijelenthetjük: a reggeli készülődés, és intézménybe-munkahelyre kerülés a nap egyik legstresszesebb része – minden résztvevőnek! No de, tudjuk-e hogy miért? Kis-Kovácsné Vancsa Barbi írása.
Ne vágj füvet májusban, adj teret a beporzóknak!

Ne vágj füvet májusban, adj teret a beporzóknak!

Itt a Vágatlan Május! Na ez igazán tetszeni fog a családnak, akárki is vágja a füvet nálatok! A nemzetközi kezdeményezés még 2019-ben Angliából indult, célja, hogy felhívja a beporzóbarát kertek jelentőségére a figyelmet.
Az Édesanya teremtése

Az Édesanya teremtése

Azt tudjuk, hogy 6 pár keze és 3 pár szeme van, gyógyítani is tud, de ki teremtette a könnycseppet?
Az anyák napja margójára - "Szia Anya! Visszahívla… de, persze, hogy fontos vagy…"

Az anyák napja margójára - "Szia Anya! Visszahívla… de, persze, hogy fontos vagy…"

Szia Anya! Visszahívla… de, persze, hogy fontos vagy… tudom, hogy ebben a hónapban még nem hívtalak, de még csak elseje van. Nem azért akarom letenni, mert már legszívesebben a temetőben tudnálak.
Ugrás az oldal tetejére