Jelenlegi hely

Pénzről önállóan

A közelmúltban elcsíptem egy beszélgetést, amelynek témája, hogy a felnőtt korú gyermek még mindig a szülői házban lakik, és nem kívánkozik az önálló életforma kialakítására. Hibáztathatjuk a körülményeket, de ha a kezünket a szívünkre tesszük, akkor magunk is okozói vagyunk a kialakult helyzetnek.

Szeretjük kényeztetni gyermekünket, helyettük elintézni dolgokat, megoldani a problémáikat. Azt gondolva ezzel segítjük, pedig valójában csak hátráltatjuk az önállóvá válásának folyamatát.

Ugyanis a szülői feladatok egyike, hogy gyermekünket úgy neveljük fel, hogy az egyes életkoruknak megfelelő célokat állítva, önálló gondolkodásra, problémamegoldásra kényszerítsük "kicsinyeinket". Ennek egyik alkotó eleme, megtanítani őket a pénzzel bánni.

Balgaság azt gondolni, ráérünk ezzel, majd ha iskolába megy, majd ha többet tanul, majd ha… folytathatnánk a sort napestig.

Lehet, a következő mondat olvasásakor is többen felszisszennek, de csemetéink pénzhez való viszonyának kialakítása már a korai kisgyermekkor idején kezdődik. Amikor először nyafog vagy zsarol a szupermarketben, hogy csokit, cukrot, vagy játékot szeretne, kínálkozik az alkalom a beszélgetésre. Tegyünk fel olyan kérdéseket, amelyek megválaszolása döntéskényszert jelent.

Alakítsuk ki az általunk követendő értékrendet és bízzunk a döntéseikben, még akkor is engedve, ha mi ismerjük a végső következményt, ami ré nézve ne feltétlenül kívánatos. Természetesen javaslatokkal segíthetjük gyermekeinket, előrevetítve a következményeket, de meg kell tapasztalniuk a döntéseiknek következményét, hogy egyedüli felelősei az életüknek, ők maguk.

Pontokba szedtem a téma általam legfontosabbnak ítélt feladatait, amellyel lehet vitatkozni vagy megfogadni:

  1. Várjuk meg, amíg jelentkezik az igény, hogy zsebpénzt kérnek, és azzal maguk szeretnének gazdálkodni. A célok meghatározása szükségszerű, hogy gyermekünk megtanulja a pénz értékét és a takarékoskodást. Szinte bármelyik játék, vagy áru, amit a gyermek szeretne, képezheti a célkitűzés tárgyát.
  2. Amikor az iskolában a kamatszámítás a matematika óra anyaga, ragadjuk meg az alkalmat, kérjük meg, számolja ki csemeténk a megtakarított pénzének havi kamatát. Amennyiben lehetőségünk van, azt nagylelkűen adjuk oda nekik. Így megakadályozzuk a felelőtlen költekezést, valamint sokat nem kell magyaráznunk a takarékosság jelentőségét sem.
  3. Az első önálló pénzkezelés lehetőségét kontroláljuk. Vegyünk egy füzetet. A lap tetejére írjuk fel az adott hónap nevét. Osszuk kétharmad- egyharmad arányba a lapot. Az első egyharmadba írjuk fel: Bevétel, a kétharmadnyi helyre: Kiadás. Szoktassuk rá a gyermeket, készítsen havi naplót a kiadásairól. Ennek vezetését nagyon könnyen elérhetjük, ha csak úgy kapja meg a következő havi zsebpénzt, hogy együtt végig néztük az előző hónap „mérlegét”. Kielemezhetjük az esetleges hibás döntések következményét, javaslattal, jó tanáccsal élhetünk a következő hónapot illetően.
  4. Az sem hátrány, ha a gyermekkel közösen beszéljük meg a családi beruházások sorrendjét. A nyaralások, egyéb utazások költségeit. A családi költségvetés részleteit. Így ő maga is el tudja helyezni igényeit, kialakíthatja véleményét, döntéseket hozhat.
  5. Nagyon fontos, hogy mi is, így gyermekük is ismerje a kölcsönök működését. Értelmezni a szerződések tartalmát, a mutatók jelentését és jelentőségét. Már a diákhitelek felvételekor is felelősségteljes döntéseket kell meghozni. Ha gyermekünk nem tanul meg a mindenkori életkorának megfelelően dönteni és a következményeket viselni, akkor felnőttként is bizonytalanná válik.
  6. A reklámok is rejtenek magukban csapdákat. Mondhatnánk, nem minden arany, ami fénylik. Ennek a mondásnak a tartalmát azonban nem feltétlenül kell magunknak megtapasztalni, ha körültekintően járunk el a vásárlásainkat illetően. Ennek a tudományát, azonban megint csak otthonról célszerű magunkkal hozni.
Összefoglalva: Anélkül, hogy ijesztgetnék bárkit is, de nem kisebb feladatot vállalunk magunkra szülőként, mint olyan gyermeket nevelni, aki felnőve képes magáról gondoskodni, önálló döntéseket hozni, annak a következményeit viselni és az életét tervezni. Ennek egyik sarkalatos pontja megtanítani gyermekünket sok egyéb más mellett, a pénzzel bánni. A példa a szülői ház működése, a családi élet pénzügyi sikerei, esetleges kudarcai mellett, a követendő értékrend kialakítása. A tudatos életforma, az egyéni felelősség vállalás minden életszakasz legfontosabb alkotóeleme, amely a kiegyensúlyozott felnőtt kor záloga.

Pammer Stella
pedagógus, life-coach

- Budapestimami - 

Imami: minden egy helyen, amire egy szülőnek szüksége lehet!

Ne maradj le a helyi családi programokról, hírekről, információkról!
Iratkozz fel hírlevelünkre!

Neked ajánljuk!

Itt a Veganuár, Te tudod mi az?

Itt a Veganuár, Te tudod mi az?

Ne nevess ki, bizonyára tájékozottabb vagy nálam. Azt hittem sokáig, hogy a Veganuár kifejezés egy, a média által kitalált frappáns elnevezés a diétás januári étkezésre. Míg ki nem derült számomra, hogy egy levédett kifejezés és egy mozgalom.
Télen is kertészkedhetünk? Friss saláták egy virágládából!

Télen is kertészkedhetünk? Friss saláták egy virágládából!

Naná, hogy télen is ehetünk friss salátát! Nem is egy növény kedveli a hűvös időt, ha van egy jó ablakpárkányod van teraszod, kertészkedj!
Az én gyerekem okosabb? Hogyan hat a gyerekekre a más gyerekekkel való összehasonlítás?

Az én gyerekem okosabb? Hogyan hat a gyerekekre más gyerekekkel való összehasonlítás?

Milyen hatással van a gyerekek önbizalmára, ha állandóan másokhoz hasonlítjuk őket? Ha szülőként te is feltetted már magadnak ezt a kérdést, ez a cikk segít megérteni, mit tehetsz gyermekeid egészséges önértékeléséért. - Szalai - Lászlók Kitti pszichopedagógus és tanulásban akadályozottak szakos mesterfokozatú gyógypedagógus, az AStOP – Auditív- Stresszt Oldó program szakértője, a ” Játszva olvass! ” megálmodója és megalkotója írása.
Miért vízkeresztkor szedjük le a karácsonyfát?

Miért vízkeresztkor szedjük le a karácsonyfát?

A hagyomány szerint a karácsonyi időszak lezárásának napja vízkereszt, január 6-a. Ekkor búcsúzunk az ünnepi díszbe öltöztetett fától. De miért éppen ezen a napon szokás leszedni a karácsonyfát? A válasz a keresztény ünnepkörben, a népi hagyományokban és az új kezdet szimbolikájában rejlik.
Ugrás az oldal tetejére