Jelenlegi hely

Mérjük meg a Föld kerületét!

Iskolák jelentkezését várják Eratoszthenész híres mérésének megismétlésére!

A nemzetközi méréssorozatra az idei tavaszi nap-éj egyenlőséget követő napon, március 21-én, hétfőn kerül sor.

A European Association for Astronomy Education és a görögországi székhelyű Inspiring Science Education Academy – az Európai Unió és további európai szervezetek támogatásával és közreműködésével – 2014-ben hirdette meg először az Eratosthenes Experiment című programot, melynek célja a névadó tudós mérésének modern kori megismétlése a lehető legtöbb iskola és diák bevonásával. A szervezők az idei évben is közzétették a felhívást, azzal a szándékkal, hogy a világ minden tájáról sikerüljön jelentkezőket találni a mérés elvégzésére.

A Kr. e. 3. évszázadban élt, híres ókori polihisztor (aki a csillagászat és a matematika mellett többek között filozófiával, történetírással, költészettel és zenével is foglalkozott) azon, korukat megelőző gondolkodók közé tartozott, akik elfogadták, hogy a Föld nem lapos, hanem gömb alakú (ezt a következtetést többek között olyan megfigyelésekre alapozták, hogy a holdfogyatkozások alkalmával a Föld Holdra vetett árnyékának íves alakja van, vagy hogy magaslatokról nézve sem látszanak a nagyon távoli hegyek, illetve a kikötőkbe érkező hajóknak először az árbócát lehet látni). Eratoszthenész arra is rájött, hogy két, azonos hosszúsági kör mentén, egymástól relatíve távol lévő városban megfigyelve a Nap delelési irányát (úgy, hogy az egyik városban, Sziénében pont merőlegesen estek be a napsugarak a nyári napforduló idején, tehát a Nap pont a zenitben delelt), a két irány különbségéből és a két város távolságából meghatározhatja a Föld kerületét. Az ismert mérési pontatlanságok ellenére az ókori polihisztor igen közel járt a valós értékhez, attól csak 2-3 százalékkal eltérő értéket kapott (feltéve, hogy az akkor használatos hosszmértékegység, a stádium valóban akkora, mint amekkorának gondoljuk).

A mérés modernkori, március 21-i változatába bekapcsolódni kívánó iskolák a http://eratosthenes.ea.gr/en honlapon találják a felhívás részleteit, és itt lehet regisztrálni is a programra. A kivitelezendő mérés pontos leírása az Experiment fülre kattintva érhető el, de röviden, magyarul itt is összefoglaljuk:

1. Határozzuk meg a helyi dél (azaz a Nap delelésének) pontos időpontját! Ehhez a honlapon megadott online kalkulátor, vagy pl. a Stellarium szoftver is használható (az iskola pontos földrajzi szélessége szükséges hozzá). A mérést ekkor végezzük!

2. Vegyünk egy méterrudat, és állítsuk függőlegesen a talajra! Előtte kérjük meg a tanulókat, hogy méréssel ellenőrizzék, hogy valóban pontosan 1 méter hosszú-e a rúd! A helyi dél időpontjában a tanulókkal méressük meg az árnyék S hosszát (lásd az ábrát)! Ismételjük meg ötször egymás után a mérést (vagy végeztessük el öt diákkal), az eredményeket jegyezzük fel!

3. A tanulókkal számoltassuk ki a derékszögű háromszög átfogójának hosszát (L), és jegyezzük fel az értéket!

4. Számoljuk ki a Google Maps segítségével az iskola és egy másik, (közel) azonos hosszúsági körön lévő iskola távolságát, és jegyezzük fel az értéket. Ebből és az előző értékekből már meghatározhatjuk a Föld kerületét. Ha nincsen ilyen iskola, akkor referenciaként egy fiktív, az Egyenlítőn lévő pontot kell választani, ahol merőlegesen esnek be aznap délben a napsugarak.

20160301_eratosthenes2

A regisztrációval és az adatbeküldéssel kapcsolatos összes információ megtalálható a projekt honlapján: az Eratosthenes Experiment honlapja.

 

Forrás: Csillagászat.hu – Magyar Csillagászati Egyesület

Imami: minden egy helyen, amire egy szülőnek szüksége lehet!

Ne maradj le a helyi családi programokról, hírekről, információkról!
Iratkozz fel hírlevelünkre!

Neked ajánljuk!

5 apró szokás, amitől kiegyensúlyozottabb lesz a családi élet

5 apró szokás, amitől kiegyensúlyozottabb lesz a családi élet

Van, amikor minden egyszerre történik: a gyerekek beszélnek, a táska nincs bepakolva, a vacsora odakozmál, és persze épp akkor csöng a telefon. Ilyenkor a „kiegyensúlyozott családi élet” kifejezés leginkább egy távoli álomnak tűnik. Pedig nem a nagy, drámai változások segítenek, hanem azok az apró szokások, amik csendben, lassan átrendezik a napjainkat.
5 dolog, amit a természet jobban tanít, mint bármelyik iskola

5 dolog, amit a természet jobban tanít, mint bármelyik iskola

Gyerekkorunkban magától értetődő volt, hogy kint játszunk. Faleveleket gyűjtöttünk, kavicsokat raktunk sorba, vagy csak lestük, ahogy a hangyák jönnek-mennek a járdán. Ma sok gyerek idejének nagy része zárt térben telik: iskola, otthon, képernyő.
A női termékenység titkai

A női termékenység titkai

A fogantatás és a születés misztérium. Ma már mintha ezt elfelejtettük volna. Mintha a nők már nem bíznának a testükben és abban, hogy képesek egy gyermeket a világra hozni. Egyre inkább támaszkodnak a külső hatásokra, orvosi segítségre. A külső hatások miatt is, hiszen a társadalom nyomása és a stresszes környezet egyáltalán nem segít a nyugodt gyermekvállalásban. Sok nő egyre később, gyakran csak a negyvenes éveiben jut el oda, hogy megtalálja a megfelelő párt, akivel családot alapítana, és biztos egzisztenciát is tud maga mögött. A testünk ilyenkor még alkalmas a babavállalásra, de nem mindegy hogy addig hogyan éltünk. Mit történt testünkkel, lelkünkkel.
Egészséges őszi sütik bűntudat nélkül

Egészséges őszi sütik bűntudat nélkül

Az ősz a sült alma, az illatos fűszerek és a sütőtök szezonja nálam, főleg, ha már kint beköszönt a csípős idő. Ilyenkor egy házi sütemény nem csak a testet, de a lelket is felmelegíti. Mit süssünk, ha az őszi ízek élvezete mellett az egészség is fontos szempont számunkra?
Ugrás az oldal tetejére